Pages

Followers

Tuesday, April 13, 2010

~~permata insan~~



Alhamdulillah,syukran lillah ‘ala ni’amihi.walhamdulillah allazi an’ama ‘alaina bini’matil islam wal iman wa hadanaa ila toriiqissalam.wa assolaatu wa assalamu ‘ala rasuulillah wa aalihi wasohbihi ajma’in,waba’du..

Saban hari kita semakin dewasa.pelbagai cabaran yang perlu kita lalui.ketika menempuh cabaran2 itu,kita kadang2 jatuh .ada yang dah jatuh xterus bgun.mereka biarkan diri mereka terus terbaring meratapi kegagalan.tapi ada yg bangkit.mereka tidak mengenal erti putus asa.ape yg mereka tahu hanyalah hidup perlu diteruskan.inilah mereka yg berjaya!!

Kadang2 saya teringat akan sahabat kita yg telah meninngal dunia pada tahun lepas,arwah maria al-qibtiah.dulunya saya sering bergurau dgn beliau.walaupun hanya sementara bersama beliau,tapi peristiwa bersamanya,belajar sekelas denganya itu susah untuk saya lupakan.kerana apa??kerana beliau sahabat saya.disaat hayatnya,suaranya yang seperti bdk kecil itu membuat saya tersenyum.senyumannya membuat saya rasa terhibur.bagaimana seorang yang cacat tubuhnya,boleh senyum sebegitu rupa.sedangkan kita yang sempurna tubuhnya susah untuk melakukannya.

Senyumannya kadang2 juga membuat saya berasa sedih.entahla kenapa,kadang2 kita dapat kenal senyuman seseorang itu.senyum xsemestinya menunjukkan yg dia gembira.kadang2 senyum juga dijadikan sebagai penawar duka.seorang insan yg xmampu untuk bergerak sendiri.yang sentiasa mengharapkan kudrat rakan2 untuk kesana sini.yang hanya mampu melihat sahabat2nya bermain dipadang.hanya mampu melihat gambar sahabat2nyer ketika lawatan kesana sini.yang hanya mampu bersuara dgn nada yg ‘slow’.yang hanya mampu berada dikelas diwaktu rehat.hanya bekalan makanan dari rumah menjadi hidangan beliau.hanya kerusi roda menjadi teman rapat beliau sewaktu disekolah.hanya seekor kucing yang menjadi rakan cerita beliau dirumah.Tapi insan inilah yg selalu melemparkan senyuman.insan inilah yang selalu menerima pujian dari cikgu2 kerana ketabahannya.

Bagaimana seorang insan yg cacat ini mampu untuk melakukan kerja setanding kita?beliau kadang2 lebih cemerlang drpd kita.sedangkan kita yg sempurna tubuh badan ini mensia2kan kesempurnaan yg sangat diharap oleh beliau.apakah agaknya perasaan beliau bila melihat rakan2nya yg mampu berjalan kesana sini,tapi berat untuk berjumpa dengan cikgu.sedangkan jiwa yg dahagakan ilmu,hanya mampu duduk diatas kerusi roda yg menjadi teman sejak dari kecil lagi.beliau tdk minx untuk dilahirkan begitu.tapi beliau redha dgn ketentuan ilahi.sedangkan kita ini,yg sempurna tubuhnya,tapi masih ada lagi yg tdak pandai menggunakannya.

‘Respect’ saya hadiahkan kpd ibunya.yg xlebih sbg seorang teman dan juga guru.yang tabah menjaganya.yang setia menghantarnya setiap pagi ke sekolah.walaupun tubuh nampak xlarat.dimuka si ibu ini sering terselah senyuman yg tersimpul perasaan malu.senyuman yg membuat saya merasakan yg ibu arwah nih jenis yg pemalu.ibunya seorang yg bkn sahaja pemalu bahkan petah berbicara.lembut tuturnya serta sopan santunnya.bagaiman seorang ibu ini dapat menerima pemergian anaknya,anak yg paling dekat dengannya,yang dibelainya setiap hari,yang menjadi teman dikala sunyi ini melainkan hanya beliau akur dgn ketentuan ilahi.inilah dia ‘si tabah’ sejati.insan yg cacat ini juga mempunyai seorang ayah yg cukup zuhud.walaupun berkedudukan tinggi,tapi peramah orangnya.setiap kali berselisih dengannya,pasti saya xkan berkesempatan untuk mendahulukan salam,kerana beliau lebih awal melontarkanya.itulah kebaikkan yg cukup baik ditunjukkan oleh seorang pemimpin.walaupun umur kami jauh berbeza,tp hubungan kami sebagai islam tetap sama disisi tuhan.allahuakbar!!

Dikala pulang dari sekolah ke asrma,pasti kami melalui tempat ’parking’ kerusi rodanya.disitulah kadang2 saya dan sahabat test2 mencuba.kadang2 ghani n muzaiyed(anjang) pon men2 gak.kerusi roda beliau membuat kami gembira.si cilik rohana pun selalu men2 ngan arwah.bila sahaja menuju ke makmal komputer atau makmal sains,galaklah rohana ingin membawanya.itulah die hikmah disebalik kehadiran arwah.membuat sahabat2nyer ketawa n gembira.dalam kelas saya selalu juga pinjam stepler drpd arwah,tq kpd arwah.banyak saya terhutang budi dgn arwah.kadang2 pensil box arwah jatuh dari meja,suka untuk saya bantu arwah.kalau xkerana arwah,xmungkin saya dpt berbuat kebaikkan tersebut.inilah hikmah wujudnya insan spt arwah.

Tapi sayang,mungkin allah lebih sayang kpd arwah.kalau kita fikirkan kembali,kehidupan arwah yg penuh dgn cabaran ini hanya singkat sahaja.begitulah mungkin allah xmahu melihat beban yg ditanggung arwah.allah lebih mengetahui dan bijak dalam ketentuan-NYA.takziah kpd keluarga beliau.moga allah merahmati roh beliau n tempatkan beliau dikalangan orang2 yg soleh.AMIN..

13 comments:

╚► capital S hana ◄╗ said...

arwah pergi tak kembali .
tp memori sntiase di hati (:

mush'ab said...

cerita yang amat sedih buatku...
ku hanya mampu mendoakn beliau agar ditempatkn di tempt orng2 yg soleh...amin!

Miss Fairytopia said...

hm, nice writing, ya akhi,.
Al-fatihah ntuk arwah maria..
even akak tak penah sekelas ngn arwah, tp tipu la kalau akak ckp akak tak menyayanginya,. n akak pn begitu kagum ngn ktabahan ibu maria,. Semoga Allah mbalas segala kebaikannya,.

nadcan said...

nakal ye korang...!!
smg ALLAH menemptkn arwah Mariah bersme2 glgn yg bertaqwa..

azah said...

terharunya......
sedeyy tol....
even ak x pernah sekelas ngan dye
tapi tyme ustaz bahar cakap kat kelas rase sedeh sgt,,,,
al fatihah...........

~;:i kEen of u,.still by my sidE:;~ said...

weyh,,sdey lar..
appon hdop kte prlu dtrskn..
arwh ttp dhati kte sume..
insyALLAH..
arwh dtmptkn dlm klgn
org yg b'iman..
pngorbnn seorg ibu..
amat b'hrge wat kte sume..
al fatihah wat almrhmah....

نور عائشة عاشيقين said...

salam aiman...aisya mohon copy ye..

utk dikongsi dgn sahabat aisya yg lain..

asyf jiddan ala kulli hal...

syukran wa jakallah..

abdullah man said...

boleh.. :)

bibik*pina said...

dulu kan saya suka kacau2 beliau dengan berkata,'alah comeii,,alah comeii!!', lpas2 mesti dia marah saya.rindu nak kene marah;((((((

CIK FIFFY said...

kalu aku meninggal, jangan lupa buat 1 macamni tuk aku

Anonymous said...

Bismillahirrahmanirrahim....
dan salam rindu buat arwah mariah yang terlebih dahulu menghadap ILAHI.....
Sebaik ana menghabiskan bacaan yang telah dikarang oleh saudara eman, perasaan sebak terus sahaja berlabuh dihati ana ini....
sesungguhnya hanya ALLAH Taala yang mengetahui betapa istimewanya arwah...

fidahchomell said...

rindunyer...............

AIN said...

cerite yg ko tulis ni membuatkan air mata aku meleleh..sedih..arwah mariah yg tabah...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails